Blomsterlupiner växer i ett dike.

Kukkalupiini kuuluu haitallisten vieraslajien joukkoon.

Haitallisten vieraskasvilajien torjunta – PIA

Haitallisten kasvilajien torjuntahanke (PIA) jatkuu kolmatta vuotta peräkkäin. Tavoitteena on kehittää haitallisten vieraskasvilajien alueellinen torjuntasuunnitelma. Kyseessä on Pietarsaaren seudun yhteinen aloite vihreämmän tulevaisuuden puolesta. Pietarsaari, Luoto, Kruunupyy, Pedersöre ja Uusikaarlepyy ovat sopineet vieraskasvilajien torjunnasta.

Hanke sisältyy seudullisen ilmastostrategian 2021–2030 toimenpideohjelmaan, Ilmastotietoisia yhdessä, PDF 3,5 MB, jonka mukaan pyrimme lisäämään seudun biodiversiteettiä.

Haitallisia vieraslajeja ovat sellaiset lajit, joiden on todettu uhkaavan luonnon monimuotoisuutta. Lue lisää: Usein kysyttyä ja vieraslajit.fi.

Miksi torjua haitallisia vieraskasveja?

Haitalliset vieraslajit, kuten komealupiini ja jättipalsami, uhkaavat ekosysteemin luonnollista tasapainoa ja monimuotoisuutta. Näitä kasveja on erittäin tärkeää alkaa torjua myös omilla pihoilla luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja terveellisen ympäristön edistämiseksi. Se hyödyttää sekä nykyisiä että tulevia sukupolvia. Estämällä kasvien leviämisen voimme varmistaa, että ekosysteemimme säilyy pitkään.

Kuntalaisten osallistuminen on tärkeää hankkeen onnistumisen kannalta. Siksi kehotamme pedersöreläisiä torjumaan haitallisia vieraskasvilajeja.

Yksinkertaisia vinkkejä asukkaille

Hanki oikeat välineet

Tarvitset käsineitä, lapion, puutarhasakset tai trimmerin.

Komealupiinit.

Tunnista komealupiini

• Korkea kasvi, jolla on kädenmuotoiset lehdet.
  • Kukat ovat pieniä herneenmuotoisia kukkaryppäitä, jotka ovat erivärisiä, kuten violetteja, vaaleanpunaisia, sinisiä tai valkoisia.
  • Sitä voi löytää nurmialueilta ja teiden varsilta.

Näin torjut komealupiinia

• Tapa 1: Jos kyseessä on pienempi esiintymä, voit poistaa koko kasvin leikkaamalla lähellä maata puutarhasaksilla tai vetämällä sitä ylös juuresta. Tärkeää: poista juurista mahdollisimman paljon multaa.
  • Tapa 2: Trimmaa lähellä maata suurilla alueilla, mutta poista kukat siemenillä käsin leviämisen estämiseksi.
  • Toistaminen: Jos olet valinnut tavaksi trimmata, seuraa mahdollista kasvua useita kertoja kesän aikana.
Runsaasti jättipalsamia.

Jättipalsami.

Tunnista jättipalsami

• Suuret vihreät lehdet ja pystyt varret.
  • Kukat ovat suppilonmuotoisia ja voivat olla vaaleanpunaisia, violetteja tai valkoisia.
  • Erityispiirteenä ovat sen siemenet, jotka ovat pienissä "räjähtävissä" siemenkoteloissa.
  • Kasvaa usein kosteissa ympäristöissä vesistöjen lähellä tai metsissä.

Näin torjut jättipalsami

• Tapa 1: Poimi käsin juurineen, jolloin torjunta on helppoa ja tehokasta. Tärkeää: poista juurista mahdollisimman paljon multaa.
  • Tapa 2: Poista koko kasvi tai vain kukat leikkaamalla varsi puutarhasaksilla tai katkaisemalla se käsin.
  • Toistaminen: Jos olet valinnut tavaksi katkaista kukat, seuraa mahdollista kasvua useita kertoja kesän aikana.

Jätteenkäsittely

Kerää kasvijätteet muovipusseihin ja kuljeta pussit Pännäisissä sijaitsevaan kunnan jätekonttiin. Poista kaikki kasvimateriaali siementen leviämisen estämiseksi. Tyhjennä pussin sisältö jätekonttiin.

Jätteet kuljetetaan Jepuan Biokaasulle, jossa niistä tehdään biokaasua. Kasvijätteen mukana ei saa siksi olla maata tai muovia. Kontti sijaitsee kunnan teknisen varikon ulkopuolella osoitteessa Varastotie 4, Pännäinen.

Jätekontit tuodaan paikalle viikolla 23 (3.6.–7.6.2024), ja ne ovat siellä viikolle 35 (31.8.2024) asti.

Taustalla on Lappforsin uimaranta, Heimstrand. Kuvan etureunassa on kyltti, jossa kerrotaan solotalkoista ja vieraskasvien torjunnasta.

Heimstrand Lappforsissa on yksi kesän soolotalkoopaikoista.

Soolotalkoot luonnon monimuotoisuuden puolesta

Pedersören kunta osallistuu valtakunnallisiin vieraslajitalkoisiin ja on valinnut kaksi paikkaa lupiinien ja jättipalsamien torjunta-alueiksi.

Tällä alueella torjutaan komealupiinit:

• Heimstrand uimaranta, Teerijärventie 37, Lappfors

Tällä alueella torjutaan jättipalsami:

• Hummelholmen, Lepplaks

Näillä alueilla voit vapaasti käydä torjumassa kukkalupiineja ja jättipalsameja itsellesi parhaiten sopivana ajankohtana. Alueella on toimintaohjeet. Kunta kerää säännöllisesti roskapussit valituilta alueilta.

Huomautus

Varmista aina torjuntakohteella työskentelyn turvallisuus. Käytä tarvittavaa suojavaatetusta ja sopivia työkaluja.

Emme vakuuta osallistujia, vaan jokainen huolehtii omasta vakuutusturvastaan itsenäisesti. Soolotalkoilijat tekevät näin ollen vieraslajien torjuntaa omalla vastuullaan.

Lisätietoja antaa: Ympäristösuojelupäällikkö Jennie Wikström, (06) 7850 163, jennie.wikstrom@pedersore.fi.