Felanmälan via Virhi
Via Virhitjänsten kan du göra platsspecifika felanmälningar som gäller kommunens gatubelysning, idrotts- och friluftsanläggningar, offentliga byggnader, vägar och gångbanor och skolor, park- och grönområden samt snöröjning och sandning. Det är också möjligt att rapportera om skadegörelse och översvämningar.
Du märker ut platsen på kartan och bifogar beskrivning och bild.
Virhi skickar felanmälningarna vidare till kommunens ansvariga, som kan gå in och kvittera att felanmälan är noterad. När felet är åtgärdat kvitteras det också i appen.
Inrapporterade felanmälningar blir synliga för alla i tjänsten. Det innebär att man inte behöver upprepa en felanmälan om någon annan redan gjort det.
Men observera – när det gäller gropar i statens vägar eller mörk vägbelysning längs statliga vägar, ska man använda sig av Vägtrafikantlinjen 0200 2100 (öppen 24/7) eller Trafikledsverkets responskanal.
Så här använder du Virhi
- Tryck på plus-tecknet nere i högra hörnet av kartan.
- Tryck på ”Flytta till min plats” eller flytta punkten till rätt position på kartan.
- Tryck sedan på ”Rapportera problem här”.
- Välj vilken sorts problem det gäller och skriv en kort beskrivning. Om du vill få meddelande om åtgärder måste du ange en e-postadress, annars är din anmälan anonym.
- Bifoga eventuell bild.
- Kryssa i rutan att du inte är en robot och acceptera dataskyddspolicyn.
- Sänd din felanmälan.