Kommunen tar starkt avstånd från Österbottens välfärdsområdes planer att stänga Purmohemmet.
Pedersöre motsätter sig att Purmohemmet stängs
Kommunstyrelsen har godkänt Pedersöre kommuns utlåtande till Österbottens välfärdsområde, gällande planerna att stänga Purmohemmet.
Kommunen motsätter sig starkt att Purmohemmet stängs. Det är inte motiverat ur varken ekonomiskt, servicemässigt, rättvise eller mänskligt hänseende att stänga en välfungerande och trovärdig enhet, låter slutsatsen.
Kommunstyrelsens ordförande Johanna Holmäng säger i en kommentar att det kan inte vara så att Pedersöre, förutom tidigare indragningar, ännu ska bidra till välfärdsområdets sparåtgärder.
– Vi har inom några år stängt tre välfärdsstationer, det som tidigare benämndes som rådgivningar: Sandsund, Kållby och Purmo. Vi har stängt två tandkliniker, både i Purmo och i Esse, och det har nyligen beslutats att all mödra- och barnrådgivning flyttas från Bennäs till Ytteresse, säger Holmäng.
Hon påpekar också att Pedersöre är en vidsträckt kommun med långa avstånd.
– Av alla Österbottens kommuner så är det i Pedersöre som välfärdsområdet hyr nästminst kvadratmeter per invånare. Så det är inte så att välfärdsområdet har jättemycket verksamhet här från tidigare, påpekar Holmäng.
Så här lyder kommunens utlåtande till Österbottens välfärdsområde i sin helhet:
Utlåtande om ändringar i servicenätet – Österbottens välfärdsområde
Österbottens välfärdsområdes begäran om utlåtande 19.09.2024, rörande ändringar i servicenätet för gemenskapsboende samt för serviceboende med heldygnsomsorg i det norra området 2025–2026.
Pedersöre kommun avger följande utlåtande.
Allmänt
Österbottens välfärdsområde planerar utgående från sitt anpassningsprogram för nedskärningar och minskning av 84 platser för serviceboende med heldygnsomsorg i det norra området där också Pedersöre ingår, för att sänka täckningen till 7 procent vid utgången av 2026.
Som en följd därav har Välfärdsområdet gett ett förslag att avsluta verksamheten vid Purmohemmet och stänga ner de platser som enheten tillhandahåller.
Motiveringen är bland annat teoretiskt minskat behov av platser, hänvisande till befolkningsprognos för 75-90 år fyllda fram till 2030, utökning av och överföring till gemenskapsboende, utökat hemmaboende för äldre med stöd av hemservice samt ekonomiska orsaker utgående från Välfärdsområdets anpassningsprogram, samt att närma sig det nationella jämförelsetalet för täckningen av serviceboende med heldygnsomsorg och målsättningen att 93 procent av de 75 år fyllda i välfärdsområdet ska bo hemma vid utgången av år 2025.
Befolkningsprognoser
Den befolkningsprognos som Välfärdsområde hänvisar till via Sotkanet.fi ger för Pedersöres del en bild av att det år 2030 finns 316 fler 80 år fyllda personer än år 2023. Prognosen visar också att det finns 124 fler 85 år fyllda i Pedersöre år 2030 jämfört med läget 2023. Samt även 20 flera 90 år fyllda år 2030 jämfört med 2023.
En prognos är ett antagande. Men även om man utgår från att prognosen håller så finns det alltså 460 fler personer över 80 år i Pedersöre jämfört med läget 2023. Samt ytterligare 272 fler 75 år fyllda. Det är heller inte orimligt att anta att antalet personer över 80 år i kommunen kan vara större än vad prognosen ger vid handen, snarare än mindre.
Det är också rimligt att anta att denna grupp år 2030 på 2656 personer över 75 år, kommer att ha varierande behov av service, tillsyn och vård. Utgångsmässigt torde det dock inte vara en överdrift att anta att behovet, inte bara hemservice och gemenskapsboende, kommer att öka utan också uttryckligen behovet av serviceboende med heldygnsomsorg.
Välfärdsområdet hyr, enligt sina egna utredningar, upp utrymmen i Pedersöre för alla serviceformer motsvarande 0.97 kvadratmeter per invånare. Därmed hyr välfärdsområdet i jämförelse det näst minsta antalet kvadratmeter i hela verksamhetsområdet. Det högsta kvadratmeterantalet i förhållande till befolkningsmängden som välfärdsområdet hyr upp i en enskild kommun uppgår till 2,99 kvadratmeter per invånare. Dvs tre gånger så mycket som i Pedersöre.
Medveten om att jämförelsen är svår att göra rakt av, måste ändå konstateras att Välfärdsområdet inte hyr upp överdrivet mycket kvadratmeter för sin serviceproduktion i Pedersöre.
Det är i högsta grad en rättvisefråga och en jämlikhetsfråga att ett område eller en enskild kommun drabbas orättvist hårt av Välfärdsområdets nedskärningar och nedläggningar av servicenätverket. I fallet Purmohemmet och Pedersöre är det inte relevant att hänvisa till strukturförändring och minskning av platsantalet som bör göras för att motsvara den nationella nivån eller med hänvisning till Välfärdsområdets anpassningsprogram. Den nedskärning på 21 platser som produceras i egen regi drabbar enbart Pedersöre och Purmohemmet.
Vad gäller Purmohemmet torde enheten höra till de mest kostnadseffektiva som bedrivs i egen regi i hela Välfärdsområdet, vilket också talar för att det varken ekonomiskt eller ur kostnadseffektiv och/ eller serviceproduktionshänseende är ändamålsenligt att stänga Purmohemmet. Detta eftersom effekterna på Välfärdsområdets kostnadsmassa vid en stängning torde bli tämligen små, samtidigt som det skapar andra och nya behov av ersättande funktioner som i sin tur är förknippade med andra och nya kostnader.
Slutsatser
Pedersöre kommun motsätter sig med hänvisning till ovanstående, starkt planerna på att stänga Purmohemmet. Det är inte motiverat ur varken ekonomisk, servicemässig, rättvise eller mänskligt hänseende att stänga en välfungerande och trovärdig enhet.
Av den planerade indragningen på 84 platser i det norra området är 21 platser producerade i egen regi, dvs Purmohemmet. Resten, 63 platser är köpta platser som man avser minska under åren 2025-2026. Dessvärre riskerar utfallet av stängningen av Purmohemmet att resultera i ett behov av ytterligare köpta platser eftersom behovet är svårförutsägbart och befolkningsprognosen visar på en kraftig ökning av antalet personer över 80 år i Pedersöre fram till år 2030.
Därför anser Pedersöre kommun att 21 platser i egen regi vid Purmohemmet bör bibehållas och Välfärdsområdet bör minska på antalet köpta platser i motsvarande grad. På så sätt riskerar man inte att tvingas utöka antalet köpta platser efter att ha stängt ner en fungerande enhet i egen regi, utan kan anpassa köptjänsterna till behoven.
Välfärdsområdet bör som planerat fortsätta diskussionerna med Pedersöre kommun gällande möjligt inrättande och förverkligande av gemenskapsboenden. I dagens läge är frågetecknen kring gemenskapsboendeservicen väldigt många och förverkligandet relativt långt in i framtiden.
Tidtabellen för förverkligandet av stängningen och inrättande av ersättande serviceformer är inte realistisk. Det behövs tid för att planera för gemenskapsboenden, och samtidigt har vi en åldrande befolkning som kommer att ha behov av olika serviceformer. Däribland serviceboende med heldygnsomsorg.
Välfärdsområdets styrelse bör antingen genom direkt beslut alternativt återremittering av ärendet om minskning av boendeplater med heldygnsomsorg inbegripet stängning av Purmohemmet, gå in för att bibehålla produktionen av heldygnsomsorg i egen regi i det norra området. Samtidigt bör antalet köpta platser minskas i motsvarande grad, alternativt under en övergångsperiod köpa nödvändiga platser. Det är nödvändigt att ge tillräckligt med tid för en styrning mot utökat gemenskapsboende och förlängt hemmaboende.