Eleven styr roboten via en app hemifrån. Roboten snurrar runt, ändrar ansiktsuttryck och blinkar med olika ljus.
Med roboten är frånvarande elev med i klassen
Ibland kan en elev av någon orsak inte delta i undervisningen på plats i skolan. Med hjälp av en personlig robot kan eleven ändå hänga med undervisningen i sin egen klass. Nu finns en sådan robot också i Pedersöre.
Den vita, ca 30 cm höga roboten representerar eleven i klassrummet medan eleven själv sitter hemma och följer med en direktsändning från klassen via en surfplatta.
Roboten har kamera, högtalare och mikrofon och fungerar som elevens ögon, öron och röst i klassrummet. Eleven kan styra vart roboten tittar och kommunicera med klassen genom att ge roboten olika ansiktsuttryck. Den kan vara glad, ledsen, fundersam eller neutral.
Eleven kommunicerar också genom att ändra färgen på robotens huvud.
Grön färg innebär att eleven räcker upp handen och vill säga något.
Blå färg innebär ”stör ej”. Eleven är med men passiv.
I neutralt läge är robotens lampa vit.
Roboten har skapats för att långtidssjuka barn och unga ska kunna hänga med i undervisningen och hålla kontakt med kompisarna. Det är också därför kommunen har köpt roboten. Men den används också för att hjälpa så kallade hemmasittare att komma tillbaka stegvis till skolan.
– Vi har inte testat den på det sättet och för hemmasittarnas del handlar den nog om en sista utväg. Men den kan vara ett verktyg som hjälper elever att komma tillbaka i skolmiljön, säger utbildningsdirektören Rolf Sundqvist.
Med tanke på integritetsskyddet är skärmdumpar och inspelningar blockerade. Om man försöker ta en skärmdump låser sig roboten och eleven måste få ett nytt lösenord för att låsa upp den.
Roboten har inbyggd wifi och 4G-teknik, vilket gör det möjligt att ta med roboten ut på rasten eller utflykter. På så sätt är eleven som sitter hemma också delaktig i aktiviteter utanför klassen.
Text & foto: Malin Henricson, informatör
Grön lampa byter att eleven vill säga något. Blå lampa betyder "stör ej".